انواع دستگاه خشک کنDryer

معرفی دستگاه خشک کن انجیر

خشک کن انجیر

خشک کن انجیر :

دستگاه میوه خشک کن گردش هوای گرم مجهز به فن جریان محوری مقاوم در برابر صدای کم و دمای بالا و سیستم کنترل دمای خودکار است. کل سیستم گردش خون کاملاً بسته است، که بازده حرارتی فر را از 3-7٪ در اجاق سنتی به 35-45٪ فعلی بهبود می بخشد. راندمان حرارتی می تواند به 50٪ برسد. استفاده از کوره گردش هوای گرم باعث صرفه جویی زیادی در مصرف انرژی و بهبود بازده اقتصادی شرکت می شود.

کاربرد دستگاه خشک کن انجیر:

مناسب برای خشک کردن فرآوری انجیر، گیلاس، برش سیب، کشمش، برش تربچه و سایر محصولات. این می تواند دما را با توجه به نیازهای مختلف محصولات فرآوری شده تنظیم و کنترل کند و تجهیزات ترجیحی برای تهویه و خشک کردن است.

خشک کن انجیراصل کار دستگاه میوه خشک کن:

از هوای با دمای معمولی از طریق مبدل حرارتی برای تبدیل آن به هوای گرم خشک با دمای بالا استفاده کنید. از طریق عمل دمنده، اجازه دهید هوای گرم با مواد تبادل گرما کند تا به اثر خشک شدن برسد.

خشک کن انجیرمراحل فرآوری انجیر خشک:

1. انتخاب انجیر مواد اولیه: انجیر رسیده و مناسب (نه بیش از حد رسیده) را انتخاب کنید و انجیر بزرگ و پر را انتخاب کنید.
2. انجیر را می توان به طور کامل خشک کرد یا برش داد و خشک کرد. زمان خشک شدن انجیر بریده شده کوتاه تر خواهد بود. بسته به مهارت مشتری، انجیر را می‌توان نصف کرد یا برای خشک کردن کامل قرارداد.
3. انجیرهای بریده شده و پوست کنده را به طور یکنواخت در سینی مواد قرار دهید و مراقب باشید که روی هم چیده نشوند تا هنگام چیدن مواد از گرمای ناهموار مواد جلوگیری شود.
4. درجه حرارت را روی 60-65 ℃ تنظیم کنید و زمان خشک شدن 2-4 ساعت است. دمای بالا در مرحله اول برای تخلیه سریع رطوبت داخلی انجیر لازم است.
5. در مرحله دوم دما روی 50-55 درجه سانتی گراد تنظیم می شود و زمان خشک شدن حدود 16 ساعت می باشد.
6. در مرحله آخر دما را روی 55 درجه سانتیگراد تنظیم کرده و به مدت 1-2 ساعت خشک کنید. کل زمان خشک شدن یک دسته انجیر حدود 20 ساعت طول می کشد. پس از خنک شدن کامل مواد، می توان آن را بسته بندی کرد.
دستگاه خشک کن انجیردستگاه خشک کن انجیر از یک دستگاه پردازش خشک کن کاملاً اتوماتیک استفاده می کند که می تواند انجیر کامل یا انجیر خرد شده را پردازش کند. در تمام مراحل خشک شدن انجیر باید هر از چند گاهی رعایت کرد. با توجه به وضعیت خشک کردن بلادرنگ، زمان خشک کردن و دمای تنظیم شده را می توان در هر زمان تنظیم و تغییر داد تا از کیفیت بهتر اطمینان حاصل شود. 
انجیر در حدود 18 ساعت خشک می شود. سرعت خشک شدن انجیر بومی ایران باستان و آسیای صغیر است که امروزه ترکیه نامیده می شود، ایران و سوریه است. حجم صادرات انجیر خشک این سه کشور به عنوان بزرگترین مناطق تولیدی در حال حاضر 65 درصد از کل صادرات جهان را به خود اختصاص داده است. 
اکنون انجیر خشک به دلیل مواد مغذی موجود در انجیر خشک کاملاً خورده می شود.

خشک کن انجیرفرآیند خشک کردن انجیر :

میزان آب اولیه انجیر 75 درصد و میزان قند آن 10 تا 15 درصد است. آنها عمدتاً گلوکز و فروکتوز هستند که به راحتی توسط بدن انسان جذب می شوند. هنگام خشک کردن، انجیرهای بریده شده باید به طور یکنواخت در سینی الک پخش شوند تا از فشردن آنها جلوگیری شود.
پس از تمیز کردن انجیر تازه چیده شده، می توانید آن ها را برای خشک کردن به صورت ورقه یا بلوک برش دهید یا کل میوه را خشک کنید. راندمان خشک کردن انجیرهای بریده شده سریعتر است و زمان آن بیش از نیمی کوتاهتر از خشک کردن کامل میوه است.

مزایای تجهیزات خشک کن انجیر

1. راندمان حرارتی بالا: روش های مختلف جریان هوا را می توان با توجه به مواد مختلف انتخاب کرد که تحقق عملیات خشک کردن با راندمان بالا را در شرایط فرآیند به حداکثر می رساند.
2. صرفه جویی در انرژی: استفاده از بازیافت هوای گرم برای کنترل خودکار دما و رطوبت زدایی خودکار، کاهش انتشار گرما و میزان استفاده از گرما می تواند به بیش از 80٪ برسد که در صرفه جویی در انرژی قابل توجه است.
3. حفاظت از محیط زیست و پاکیزگی: براکت، حفره، مجرای هوا و انتقال همه از فولاد ضد زنگ یا مواد غذایی یا مواد بالاتر ساخته شده اند که می تواند عملکرد تمیز کردن آنلاین را محقق کند و کل دستگاه را تمیز کند.
4. کنترل هوشمند: کنترل متمرکز کنسول مستقل، عملکرد صفحه لمسی رنگی، دکمه دستی رزرو شده، نمایش وضعیت کار.
دستگاه خشک کن انجیر  با راندمان سریع، مخصوص خشک کردن میوه و سبزیجات طراحی شده است که می تواند به طور موثری کیفیت میوه خشک را تضمین کند. چرخه چرخش و حالت خشک کردن با هوای گرم راندمان خشک کردن را چندین ده بار بهبود می بخشد. به طور کلی، 4 تا 8 ساعت طول می کشد تا کالاهای تازه از تغذیه به تخلیه بروند.
خشک کن صنعتی انجیر همچنین می تواند برای فرآیند انبه، لیمو، برگ مورینگا، سیب، خرمالو، پیاز، زنجبیل، سیر، سیب زمینی شیرین، موز، آناناس، توت فرنگی و غیره

3 روش آسان برای خشک کردن انجیر

خشک کردن انجیر در آفتاب

آنچه شما نیاز دارید:

  • اب
  • دستمال یا دستمال کاغذی
  • چاقو
  • تخته برش
  • پارچه پنیر
  • قفسه چوبی
  • ظروف بدون هوا

گزینه A

  • انجیرهای کاملا رسیده را با آب  بشویید. قبل از خشک کردن میوه باید مطمئن شوید که عاری از خاک و سایر مواد زائد است.
  • انجیرها را با دستمال یا دستمال کاغذی خشک کنید. مطمئن شوید که مرطوب نباشد.
  • انجیرها را نصف کنید. برای این کار می توانید از چاقوی آشپزخانه استفاده کنید. باید انجیرها را به این صورت برش دهید تا سریع و کارآمد خشک شود. نصف کردن انجیر باعث می شود بعد از خشک شدن هیچ آب میوه ای در مرکز باقی نماند.
  • با قرار دادن پارچه پنیر روی آن، یک قفسه چوبی یا یک قفسه سیمی آماده کنید. یک قفسه چوبی یا قفسه سیمی بهتر از تابه هایی با سطوح جامد است زیرا اجازه می دهد هوا از آن عبور کند که اگر هدف شما خشک کردن باشد، نتایج بهتری به دست می دهد. انجیرهای نصف شده را در قفسه چوبی یا توری سیمی قرار دهید.
  • یک بار دیگر روی انجیرها را با پارچه پنبه ای بپوشانید . شما باید پارچه را در قفسه فرو کنید تا در هنگام خشک شدن به طور کامل از آنها در برابر حشرات محافظت شود.
  • قفسه با انجیر را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. ممکن است لازم باشد این کار را برای چند روز (حداقل 2 تا 3 روز) انجام دهید، هر بار که انجیر را بیرون می آورید، آن را برگردانید تا از خشک شدن یکنواخت اطمینان حاصل کنید.
  • همچنین مطمئن شوید که نور خورشید به اندازه کافی وجود داشته باشد و انجیر خود را در سایه قرار ندهید زیرا ممکن است انجیر قبل از خشک شدن فاسد شود. انجیر خود را قبل از شب به داخل بیاورید تا مطمئن شوید که با شبنم خیس نمی شود.

بررسی کنید که آیا انجیر از قبل خشک شده است یا خیر. اگر انجیرها از قبل حالت چرمی دارند و آب آن وجود ندارد، کاملاً خشک می شود. برای نگهداری، انجیر خشک را در ظرف دربسته قرار دهید. از تمیز بودن ظرف برای نگهداری انجیر خشکمان برای مدت طولانی تری اطمینان حاصل کنید

گزینه B

روش دیگر خشک کردن انجیر در زیر نور مستقیم آفتاب آویزان کردن آن با سیخ یا بستن آن در بند رخت است.

  1. انجیر رسیده را بشویید.
  2. آن را با دستمال کاغذی بکشید تا خشک شود.
  3. انجیرها را نصف کنید.
  4. تکه های پارچه پنیر را به اندازه ای برش دهید که یک میوه انجیر را بپیچید. یک کیسه توری نیز به اندازه ای برش دهید که میوه انجیر قرار گیرد. پارچه پنیر و کیسه توری میوه را از حشرات و سایر آلاینده ها در طول فرآیند خشک شدن محافظت می کند.
  5. یک تکه از انجیر را در پارچه پنیر بپیچید. سپس دوباره آن را در یک کیسه توری بپیچید. بهتر است انجیرهای نصف شده را با پشت روی هم داخل پارچه قرار دهید تا گوشت میوه در معرض آفتاب قرار گیرد و سریع خشک شود.
  6. هر میوه را با سیخ آویزان کنید یا در لباس های در معرض نور خورشید ببندید. شما باید این کارها را در دو تا سه روز انجام دهید. از سایه دوری کنید زیرا ممکن است میوه را قبل از خشک کردن خراب کند.

بررسی کنید که آیا میوه از قبل حالت چرمی دارد و آب میوه ای در آن یافت نمی شود. این روشی است که می توانید اندازه گیری کنید که آیا میوه به طور موثر خشک شده است. برای نگهداری، آن را در ظرف دربسته قرار دهید. سپس در یخچال یا فریزر نگهداری کنید.

خشک کردن انجیر در فر

  1. فر خود را در محیط میوه یا حدود 140 درجه فارنهایت یا 60 درجه سانتیگراد گرم کنید. دمای پایین فر خشک شدن یکنواخت میوه را تضمین می کند.
  2. انجیر را با آب لوله کشی بشویید تا از آلودگی پاک شود.
  3. آن را با دستمال کاغذی یا پارچه ظرفشویی بکشید تا خشک شود.
  4. میوه را نصف کنید.
  5. آن ها را به صورت برش خورده در توری فر قرار دهید .
  6. انجیرها را تقریبا یک روز و نیم یا 36 ساعت در فر قرار دهید. در این بازه زمانی باید میوه ها را از طرف دیگر برگردانید تا به طور یکنواخت خشک شوند.

اجازه دهید انجیرها ابتدا خنک شوند و سپس در ظرف در بسته نگهداری کنید. در یخچال یا فریزر بگذارید. اگر انجیر خشک را در فریزر قرار دهید می‌تواند تا چند سال باقی بماند و همچنان شیرینی خود را حفظ کند.

خشک کردن انجیر در دستگاه خشک کن غذا

  1. خشک کن را روی 135 درجه فارنهایت یا تنظیم میوه روشن کنید.
  2. انجیرها را با آب  بشویید تا تمیز شوند.
  3. هر انجیر را با حوله کاغذی یا پارچه ظرفی بپوشانید تا خشک شود سپس آن را به چهار قسمت برش دهید
  4. آنها را با قسمت برش خورده به سمت بالا در قفسه خشک کن قرار دهید و بگذارید 8 ساعت بماند. هر از گاهی چک کنید و طرف دیگر را بچرخانید تا یکنواخت خشک شود. ممکن است در مناطق سردسیر یا با انجیرهای بزرگتر به زمان طولانی تری برای خشک کردن نیاز باشد.
  5. بعد از 8 ساعت بررسی کنید که آیا انجیر نرم و جویدنی است یا خیر. اگر هستند یعنی خشک شده اند.
  6. انجیرها را مدتی روی سینی بگذارید تا خنک شوند.

نحوه نگهداری انجیر خشک

برای نگهداری، انجیر خشک را در ظرف دربسته قرار دهید. در یخچال یا فریزر نگهداری کنید، حتی بعد از چندین ماه می توانید آنها را در آنجا نگهداری کنید.

مطمئن شوید که واقعاً انجیرها را به خوبی خشک کرده اید تا بتوان آنها را حتی پس از ماه ها نگهداری نگهداری کرد. اطمینان از تمیزی و بهترین شرایط ظروف بدون هوا نیز یکی از جنبه های مهم خشک کردن است. بررسی کنید که آیا سوراخ هایی در کیسه های پلاستیکی هوابند وجود دارد و در هنگام بسته بندی رطوبت داخل آن وجود ندارد. و به یاد داشته باشید که اگرچه انجیر را می‌توان برای ماه‌ها نگهداری کرد، اما بهتر است آن را در اسرع وقت مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *