انواع دستگاه خشک کنDryer

خشک کن انجمادی یا تصعیدی چیست؟freeze dryer

خشک کن انجمادی

 خشک کن انجمادی و شیوه ی عملکرد این دستگاه آشنا خواهیم شد،تا انتهای مطلب با ماباشید….خشک کردن انجمادی فرایندی است که در آن آب مواد پس از یخ زدگی و قرار گرفتن در زیر خلا از محصول خارج نشود و اجازه می دهد یخ بودن عبور از فاز مایع مستقیما از حالت جامد به بخار تبدیل شود.

مراحل خشک شدن به روش انجمادی

انجماد: محصول منجمد است. این شرایط لازم برای خشک کردن دمای پایین را فراهم می کند.
وکیوم: پس از انجماد، محصول تحت خلاء قرار می گیرد. این امر حلال منجمد موجود در محصول را قادر می سازد تا بدون عبور از فاز مایع تبخیر شود، فرآیندی که به عنوان تصعید شناخته می شود.
گرما: برای تسریع تصعید به محصول منجمد حرارت اعمال می شود.
تراکم: صفحات کندانسور با دمای پایین، حلال تبخیر شده را با تبدیل مجدد به جامد از محفظه خلاء خارج می کنند. این فرآیند جداسازی را کامل می کند.

دستگاه خشک کن انجمادی چگونه کار می کند؟

خشک کن های انجمادی خانگی امروزه خشک کردن انجمادی را بسیار ساده می کنند. روش کار را می توان در مراحل زیر خلاصه کرد:

مواد غذایی را انتخاب کنید، آنها را روی سینی/ورق قرار دهید، سینی ها را داخل فریز خشک کن قرار دهید ودکمه شروع را فشار دهید.

من دوست دارم مواد غذایی را قبل از قرار دادن آنها در فریزر روی سینی فریزر منجمد کنم تا فرآیند خشک کردن انجمادی کارآمدتر شود، اما نیازی به انجام این کار نیست.

  • مرحله انجماد: فریز خشک کن غذا را بین 30- تا 50- درجه فارنهایت منجمد می کند.
  • پمپ وکیوم: پس از یخ زدن، پمپ وکیوم به طور خودکار روشن می شود و خلاء قدرتمندی در اطراف غذا ایجاد می کند.
  • مرحله خشک کردن (تصعید): سینی ها به تدریج گرم می شوند در حالی که غذا هنوز یخ زده است و باعث می شود فرآیندی به نام تصعید اتفاق بیفتد که آب را از غذا خارج می کند و به آن اجازه می دهد شکل، طعم و غذای اصلی خود را حفظ کند.

خشک کردن انجمادی چقدر طول می کشد؟

به طور معمول، مدت زمانی که طول می کشد تا یک دسته خشک شود بین 20 تا 40 ساعت است. غذاهای بسیار متراکم و غذاهای حاوی قند بیشتر طول می کشد: به عنوان مثال، آناناس تازه می تواند بیش از 45 ساعت طول بکشد. با این حال، قرار دادن مواد غذایی در سینی ها و فریز کردن آنها در فریزر می تواند زمان را تا چند ساعت کاهش دهد.  خشک کن انجمادی مجهز به حسگرهایی است که خشک شدن کامل غذا را حس می کند و پس از اتمام فرآیند به شما هشدار می دهد.

قیمت خشک کن انجمادی چقدر است؟

قیمت خشک کن انجمادی خانگی جدید بسته به اندازه و نوع پمپ متغیر است (انواع پمپ ها عبارتند از: روغن، پریمیر یا بدون روغن). به‌علاوه، هزینه‌های مداوم لوازم و راه‌اندازی دستگاه خشک کن انجمادی می‌تواند 30 تا 50 دلار در ماه هزینه داشته باشد. هزینه اصلی شامل خشک کن انجمادی، پمپ خلاء (پمپ های بدون روغن موجود است)، روغن پمپ خلاء، فیلتر روغن، سینی ها، کیسه های مایلار، جاذب اکسیژن، سیلر ضربه ای و راهنمای خشک کردن انجمادی است.

انواع خشک کن انجمادی

خشک کن انجمادی تابشی

خشک کن های انجمادی تابشی از اشعه مادون قرمز برای گرم کردن نمونه در سینی استفاده می کنند. این نوع گرمایش امکان استفاده از سینی‌های تخت ساده را فراهم می‌کند، زیرا منبع مادون قرمز می‌تواند در بالای سینی‌های تخت قرار گیرد تا به سمت پایین بر روی محصول تابش کند. گرمایش اشعه مادون قرمز امکان گرمایش بسیار یکنواخت سطح محصول را فراهم می کند، اما ظرفیت بسیار کمی برای نفوذ دارد، بنابراین بیشتر با سینی های بسیار کم عمق و ماتریس های نمونه همگن استفاده می شود.

خشک کن انجمادی با کمک مایکروویو

خشک کن های انجمادی با کمک مایکروویو از امواج مایکروویو برای نفوذ عمیق تر به نمونه برای تسریع فرآیند تصعید و حرارت در خشک کردن انجمادی استفاده می کنند. راه اندازی و اجرای این روش می تواند بسیار پیچیده باشد زیرا امواج مایکروویو می توانند میدان الکتریکی ایجاد کنند که قادر است گازهای موجود در محفظه نمونه را به پلاسما تبدیل کند. این پلاسما به طور بالقوه می تواند نمونه را بسوزاند، بنابراین حفظ قدرت مایکروویو مناسب برای سطوح خلاء ضروری است. سرعت تصعید در یک محصول می تواند بر امپدانس مایکروویو تأثیر بگذارد که در آن قدرت مایکروویو باید متناسب با آن تغییر کند.

خشک کن انجمادی خانگیمزایای خشک کن انجمادی خانگی

سال هاست که فرایند خشک کردن انجمادی بهتر از کنسرو کردن می‌باشد فرایند خشک کن انجمادی صدمه ای به تجزیه مواد غذایی نگهداری شده نمی زند سایر روش های مواد غذایی مانند کنسرو و دهیتراته از دمای بالاتر استفاده می کنند که می توان بیش از پیش از ارزش مواد غذایی غذا ها را از بین برد.هم‌چنین فرایند خشک کردن انجمادی عطر طعم رنگ و شکل مواد غذایی را حفظ می کند و باعث کوچک شدن وسفت شدن غذا نمی شود و شما میتوانید مواد خشک غذایی ساده و حتی هر وعده های غذایی را فریز کنید.

وقتی تمایل به آشپزی ندارید استفاده کنید:

ناهار خود را در بسته فریز کنید تا در محل کار ماکروویو گرم شود،خشک کردن انجمادی باعث حفظ ارزش مواد غذایی است غذا طعم عادی خواست داشت و تقریبا تمام ارزش غذایی خود را تا 25 سال حفظ می کند زیرا مواد غذایی به درستی ذخیره و بسته بندی می شود.

ضایعات غذایی کمتر:

اگر مانند بسیاری از ما هستید و وقتی وعده غذایی باقی مانده استفاده شده میوه ها و سبزیجان بیش از حد رسیده و سایر غذاهایی را که قبل از استفاده از آن ها خراب می شوند دور می ریزیم احساس گناه می‌کنیم این حس را از بین ببرید مواد باقی مانده میوه ها و سبزیجات که گوشت ها تخم مرغ و مواد لبنی خود را به صورت انجمادی خشک کنید اکنون شما و خانواده میتوانید از اتلاف مواد غذایی جلوگیری کرده و مقادیر زیادی مواد غذایی با کیفیت بالا را که به طور معمول در زباله ریخته میشود را حفظ کنید.

نیاز های ویژه غذایی

فرآیند خشک کردن انجمادی در خانه برای هر رژیم غذایی خاص با معیار های غذایی مناسب است که می تواند باعث نگرای افراد شود که می‌خواهند مواد غذایی طولانی مدت را برای موارد اضظراری ذخیره کنند.

نگرانی های رایج در رژیم غذایی که می تواند با خشک کردن انجمادی از بین برد شامل موارد زیر است:

مواد ارگانیک و غیر GMC

آلرژی غذایی و نگرانی از مواد تشکیل دهنده حذف مواد نگهدارنده و غذاهای فراوری شده

غذا های تمیز کامل و خام

وعده های غذایی از پیش بسته بندی شده و فراوری شده اغلب دارای مواد افزودنی و ناسالم هستند هنگامی که در خانه از خشک کن انجمادی استفاده کنید از سالم بودن غذا هایی که شما و عزیزانتان مصرف می کنید اطمینان خواهید داشت. غذا های خشک شده انجمادی مقرون به صرفه هستند و ماندگاری بالایی دارند و نیازی به یک برنامه چرخشی پیچیده ندارند این غذا ها با حفظ ارزش غذایی خود در کل مدت تا 25 سال خوب خواهد بود غذا های کنسرو شده رایج ترین روش نگهداری مواد غذایی است به دلیل ماندگاری کوتاه 3 ساله نیاز به یک برنامه چرخشی دقیق درا تا اطمینان حاصل کنید تا با قوطی های تاریخ مصرف گذشته گیر نکرده اید.غذاهای منجمد درصورت نگهداری صحیح معمولا برای چند سال مفید هستند مسئله اصلی در مورد غذا های منجمد جلوگیری از سوختن در فریزر است و هم‌چنین مواردی که خطر ذوب شدن و خراب شدن غذا وجود دارد نگرانی درمورد قطع برق وجود دارد.غذاهای کم اب به طور معمول در صورت نگهداری بسته بندی مناسب حدود سه سال ماندگاری دارند روند خشک کردن انجمادی می تواند حدود 40 درصد از ارزش غذایی مواد را از بین ببرد،در فرآیند خشک کردن از طریق گرما به دلیل از بین رفتن کامل آب مواد غذایی باعث خراب شدن و کپک مواد غذایی می شود،غذا های خشک شده به روش خشک کردن انجمادی تجاری دارای تعداد کربوهیدرات زیاد ( در شرایط اضطراری ضروری است) است.

چه مواد غذایی را می‌توانیم به روش انجمادی خشک کنیم؟

انواع مختلف میوه ها و سبزیجات و گوشت ها را منجمد کنید موادی مانند سیب ،هلو، توت فرنگی، موز ،گوجه فرنگی آووکادو، لوبیا سبز، فلفل، پیاز ،سیب زمینی و… حتی وعده غذایی و دسر های مورد علاقه شما می توانند به صورت فریز شده خشک شوند،میان وعده های سالم فاقد آلرژی و ارزان قیمت با غذا های کودک غذا های حیوانات خانگی را نیز میتوانید با این روش نگهداری کنید.

انواع دستگاه میوه خشک کن در اشراق صنعت

خشک شدن انجمادی به دو فرایند ساده تقسیم میشود:

انجماد و خشک شدن در خلا مواد غذایی ابتدا منجمد میشود و کاملا زیر صفر درجه فارنهایت می شوند هرچه در این مرحله دما پایین‌تر باشد مرحله بعدی کارآمدتر خواهد بود غذا ها پس از یخ زدگی در معرض خشک شدن قرار می گیرند هزار بخار آب(گاز) بااستفاده از پمپ خلا از محفظه فراوری مواد غذایی خارج می‌شوند این شامل از بین بردن بخار آبی است که زمانی بر غذا ها وجود داشت با اتمام صحیح این دو مرحله غذا به حدی خشک است که امکان نگهداری ایمن در دمای اتاق را دارد.

خشک کردن انجمادی

9 دیدگاه در “خشک کن انجمادی یا تصعیدی چیست؟freeze dryer

  1. مریم حیدری گفت:

    درود بر شما قیمت و انواع دستگاه خشک کن را ارسال کنید

    1. سلام با شماره 09199630997 تماس بگیرید

      1. ساناز گفت:

        سلام برای راه اندازی کسب و کار خانگی میوه خشک کن انجمادی چقد هزینه لازم هست ؟دستگاه ابعاد کوچک قیمتش چقد ؟

        1. اشراقی گفت:

          سلام میتونه هزینه ای از 590میلیون تومان به بالا داشته باشه

  2. اشراق گفت:

    سلام اونی که توی صفحات بعدی گذاشتین با این فریز درایر که معرفی میکنی فرق میکنه چرا کابینت معمولی رو به نام خشک کن درایر به مردم میفروشید

    1. سلام در این بخش در مورد خشک کن انجمادی به شما اطلاعات دادیم خشک کن های شرکت فقط در بخش محصولات قرار دارن

  3. قاسم گفت:

    سلام
    می‌بخشید از این خشک کن های انجماد از کجا میتونیم تهیه کنیم و به چه قیمتی هستند ؟
    ممنون

    1. اشراقی گفت:

      سلام با شماره 09199630997 تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *