خشک کن گوشت Meat dryer

خشک کردن ماهی با دستگاه خشک کن

خشک کردن ماهی معمولاً باید در دمای نسبتاً پایین انجام شود تا از تأثیر دمای بالا بر کیفیت ماهی پس از خشک شدن جلوگیری شود. رطوبت ماهی در چربی ها و روغن ها یافت می شود. کم آبی مشکل است و کنترل میزان کم آبی حیاتی است. خشک شدن سریع کیفیت خشک شدن ماهی را از بین می برد، بنابراین زمان خشک شدن باید طولانی تر باشد. دستگاهخشک کن اشراق صنعت برای خشک کردن انواع ماهی های آب شیرین و ماهی های دریایی مناسب است. ماهی را در دماهای کم و متوسط ​​خشک می کند که ماهی را بهتر خشک می کند. ماهی خشک شده هیچ تغییری در ارزش غذایی آن ایجاد نمی کند. بوی ماهی حفظ شده و طعم آن بهتر است.

خشک کردن می تواند تغذیه اصلی ماهی را حفظ کند، ماهی خشک یک محصول کاملا طبیعی است که پروتئین، آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب امگا 3 را در ماهی تازه حفظ می کند، که به کاهش وقوع حملات قلبی کمک می کند و گردش خون را به خوبی حفظ می کند. و کم آبی ماهی از رشد میکروبی جلوگیری می کند و فرآیند آنزیمی را که مسئول فساد ماهی است کند می کند و از دست دادن آب، شکل غلیظی از ماهی تولید می شود. همه اینها باعث ذخیره سازی طولانی مدت و حمل و نقل راحت می شود.

در فرآیند خشک کردن ماهی به دو صورت خشک کردن به روش سنتی و صنعتی وجود دارد.

خشک کن ماهیروش سنتی خشک کردن ماهی، خشک کردن در آفتاب است، اما در شرایط نامساعد آب و هوا محدود است و زمان زیادی برای خشک کردن نیاز دارد. یک محیط بیرونی ممکن است ناپاک باشد، بر قیمت و تقاضای محصول در بازار تأثیر می گذارد.

روش مدرن به ویژه خشک کن  هوای گرم که اهمیت زیادی در خشک کردن ماهی های امروزی دارد، به دلیل طراحی خوب سیستم گردش آب بندی و عملکرد کنترل دمای خودکار آن در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. خشک کن هوای گرم ماهی از گرمای هوای محیطی که به سطح مواد منتقل می شود، استفاده می کند، سطح خیس و تبخیر می شود. به طور کامل از گرمایش متوسط ​​طبیعی برای خشک کردن، برای دستیابی به انتشار آلاینده های “صفر”، کارآمد انرژی، ایمن و سازگار با محیط زیست استفاده کنید. سیستم خشک کردن ماهی مبتنی بر فناوری پمپ حرارتی است و می تواند دما و رطوبت را به طور خودکار کنترل کند، مناسب برای ماهی های خشک، صدف های خشک، چسب ماهی، ماهی مرکب خشک، باله کوسه، آبالون، خیار دریایی، میگو و سایر ماهی ها، میگو، صدف، خشک کردن جلبک ها و سایر غذاهای دریایی

روش خشک کردن ماهی با دستگاه خشک کن گوشت

1. دما را روی 15 درجه سانتیگراد به مدت 10 تا 15 ساعت تنظیم کنید تا ماهی کوچک شود و قسمتی از آب را بردارید.

2. درجه حرارت را روی 45 درجه سانتیگراد تنظیم کنید و به مدت 10 ساعت خشک کنید تا فرآیند خشک کردن قوی شروع شود.

3. دمای پایین را به 15 درجه سانتیگراد کاهش دهید تا به مدت 6 تا 8 ساعت خشک شود، در این فرآیند رطوبت موجود در قسمت های داخلی ماهی به سطح می رسد.

4. در دمای 50 درجه سانتیگراد به مدت 10-12 ساعت خشک کنید.

5. خشک کردن به پایان رسید، صبر کنید تا درجه حرارت پایین بیاید، کیفیت را بررسی کنید و برای بسته بندی آماده شوید

خشک کن ماهی دستگاه خشک کن ماهی و شیوه ی عملکرد آن آشنا خواهیم کرد پس تا انتهای مطلب با ما باشیدچرا ماهی خشک  درست کنیدبنگلادش به عنوان یک کشور جنوب آسیا منبع بسیار خوبی از منابع دریایی دارد. در سال 2014 توسط FAO گزارش شده است که کل تولید محصولات آبزی پروری در بنگلادش به 35 میلیون تن افزایش یافته است.
تولید آبزی پروری دربنگلادش هر ساله به طور متوسط ​​28٪ رشد نشان می دهد،بنگلادش سرشار از ماهی است و ماهی ها قسمت مهمی از فرهنگ غذایی بنگلادش را تشکیل می دهند. ماهی مستعد زوال است و اغلب برای نگهداری طولانی تر خشک می شود. هم‌چنین ماهی با محتوای کم چربی بهترین گزینه برای خشک شدن است. خشک کردن ماهی در بنگلادش یک کار مشترک و سودآور است.
به دلایلی نمی توان به موقع مقادیر ماهی را فروخت و ماهی یک ماده غذایی بسیار فساد پذیر است. بنابراین خشک کردن ماهی گزینه سودآوری برای کشاورزان است که ماهی را برای استفاده های بعدی بیشتر نگه دارند.ماهی خشک در مقایسه با دیگر ماهی های حفظ شده ماهی بسیار غلیظ است که برای حمل و نقل آن مناسب است.  علاوه بر این ، محتوای آب ، آنزیمی و بسیاری از فرآیندهای شیمیایی که مسئول فساد ماهی هستند ، کاهش می یابد.  در خشک کردن ماهی های صنعتی ، به ماهی خشک شده ادویه های خوشمزه دیگری نیز اضافه می شود تا طعم متفاوتی از ماهی تازه داشته باشد.

شیوه خشک کردن ماهی

به طور کلی دو نوع خشک کردن ماهی وجود دارد مانند خشک کردن خورشید – به روش سنتی و دستگاه خشک کن- به روش صنعتی. خشک کردن با دستگاه خشک کن نسبت به خشک کردن در برابر آفتاب بسیار پیچیده است و تجهیزات خشک کردن نیاز است.

اما خشک شدن با دستگاه خشک کن می تواند خشک شدن ماهی را در دمای پایدار حفظ کند و به اثر خشک کردن با کیفیت بالا دست یابد. خشک کردن آفتاب سنتی نسبت به خشک شدن با دستگاه خشک کن هزینه کمتری دارد و نسبتاً ساده است ، اما به شرح زیر معایب زیادی دارد. در اینجا اجازه دهید معایب خشک شدن آفتاب را ببینیم.

خشک کن ماهی
مضرات خشک کردن جلو آفتاب

خشک کردن آفتاب ، روش قدیمی و ساده خشک کردن ماهی ، روشی برای نگهداری مواد غذایی است که با حذف محتوای آب از بدن ماهی کار می کند.
اگرچه خشک شدن در برابر آفتاب دارای مزایایی از جمله اقتصادی و ساده است ، اما معایبی نیز دارد. مشکل عمده این است که اگر هوای بد برای مدت طولانی ادامه یابد و منجر به خرابی شود ، خشک شدن در معرض آفتاب مختل می شود. برخی از مشکلات خشک کردن خورشید به شرح زیر است:
خشک کردن ماهی فقط در صورت وجود نور شدید خورشید قابل انجام است. و مانند رطوبت نسبی، دما از کنترل خارج است.
دوره خشک شدن طولانی. خشک کردن در آفتاب استفاده از آفتاب و هوای طبیعی برای انتقال آب تبخیر شده از بدن ماهی است. بنابراین سرعت خشک شدن به آب و هوا بستگی دارد و چند روز یا بیشتر طول می کشد.
در خشک کردن آفتاب ، احتمال آلودگی به گرد و غبار ، شن و ماسه ، آلودگی به حشرات ، تخم مرغ و لارو آن‌ها زیاد است.
به دلیل معایب بالا ، کیفیت ماهی خشک شده نهایی در اکثر شرایط خوب نیست.
در بنگلادش ، ماهی خشک به مقدار زیاد ساخته می شود و در روند خشک کردن مشکلات آشکاری وجود دارد:
بسیاری از ماهی ها در کیفیت بد به عنوان مواد اولیه استفاده می شوند.ماهی خام بخوبی تمیز نمی شود. شستشوی ناکافی ، لکه ها و اندام های داخلی را از بین نمی برد. روند خشک شدن بهداشتی نیست. افراد مرتبط با این فرآیند از مواد ناخوشایند ناخالص استفاده کردند.  استفاده از حشره کش ها با سرعت بالا برای جلوگیری از حمله حشرات ، که به کیفیت محصول آسیب می رساند و این برای سلامتی انسان مضر است.
تولید ماهی خشک امرار معاش و درآمد بسیاری از مردم بنگلادش را تأمین می کند. در بنگلادش ، روش معمول خشک کردن ماهی خشک شدن در برابر آفتاب است و برخی از مشکلات امنیتی آشکار در آن وجود دارد. بنابراین تجهیزات بهتری برای کمک به حفظ معیشت مهم با توجه به امنیت غذایی مورد نیاز است
بنابراین دستگاه خشک کن ماهی  یک انتخاب عاقلانه است ، که می تواند شرایط کار و بهره وری خشک کردن را تا حد زیادی بهبود بخشد.

1 دیدگاه در “خشک کردن ماهی با دستگاه خشک کن

  1. مهدوی گفت:

    عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *