انواع دستگاه خشک کنDryer

خشک کن وکیوم یا خلا چیست ؟چه کاربردی دارد؟

خشک کن وکیوم
4.7/5 - (4 امتیاز)

خشک کن وکیوم یا خلا دستگاهی است که با کمک آن خشک کردن خلاء انجام می شود. در صنعت داروسازی خشک کن وکیوم با نامی رایج به نام خشک کن وکیوم شناخته می شود. خشک کن های خلاء گاهی از چدن ساخته می شوند، اما اکثر آنها اکنون از فولاد ضد زنگ ساخته می شوند، به طوری که می توانند فشار خلاء بالا را بدون هیچ گونه تغییر شکلی تحمل کنند. فر به سینی های توخالی تقسیم می شود که باعث افزایش سطح برای انتقال گرما می شود. درب خشک کن وکیوم محکم قفل می شود و برای کاهش فشار به پمپ خلاء متصل می شود. درب خشک کن محکم بسته می شود و بخار از فضای بین سینی ها  عبور می کند تا انتقال حرارت از طریق رسانایی انجام شود. بخار آب از خوراک به کندانسور فرستاده شده و پس از خشک شدن پمپ خلاء قطع شده و محصول خشک شده از سینی ها جمع آوری می شود.

دستگاه خشک کن وکیوم

خشک کردن با خلاء چگونه است ؟

عملیات انتقال جرم است که در آن رطوبت موجود در یک ماده، معمولاً یک جامد مرطوب، با ایجاد خلاء حذف می شود. در صنایع فرآوری شیمیایی مانند فرآوری مواد غذایی، فارماکولوژی، کشاورزی و منسوجات، خشک کردن یک عملیات واحد ضروری برای حذف رطوبت است. خشک کردن خلاء عموماً برای خشک کردن موادی که رطوبت سنجی و حساس به حرارت هستند استفاده می شود و بر اساس اصل ایجاد خلاء برای کاهش فشار محفظه زیر فشار بخار آب و ایجاد جوش آن است. با کمک پمپ های خلاء فشار در اطراف ماده ای که قرار است خشک شود کاهش می یابد. این امر نقطه جوش آب را در داخل آن محصول کاهش می دهد و در نتیجه سرعت تبخیر را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. نتیجه افزایش قابل توجهی نرخ خشک شدن محصول است. فشار حفظ شده در خشک کردن خلاء به طور کلی 0.03-0.06 atm و نقطه جوش آب 25-30 درجه سانتیگراد است. فرآیند خشک کردن خلاء یک عملیات دسته‌ای است که در فشارهای کاهش‌یافته و رطوبت نسبی کمتر در مقایسه با فشار محیط انجام می‌شود و امکان خشک کردن سریع‌تر را فراهم می‌کند.

 

خشک کن خلاء

کاربرد خشک کن وکیوم یا خلا چیست ؟

 خشک کن خلاء را می توان برای خشک کردن مواد سمی و رطوبت سنجی حساس به حرارت استفاده کرد. اگر خوراک برای خشک کردن یک محلول باشد، می توان آن را با استفاده از خشک کن خلاء خشک کرد زیرا حلال را می توان با تراکم بازیافت کرد. برای بهبود کیفیت محصولات، مانند نگهداری میوه، خشک کردن هیبرید ترکیبی از آبگیری اسمزی و سپس خشک کردن با پمپ حرارتی و خشک کردن با خلاء مایکروویو مؤثر بود.

وکیوم درایرخشک کن خلاء چگونه کار می کند؟

خشک کردن با خلاء یک عملیات دسته ای است که در یک ظرف هوادار انجام می شود. با استفاده از پمپ های خلاء، فشار و رطوبت داخل محفظه کاهش می یابد. با کاهش فشار اتمسفر در داخل محفظه، مواد داخل آن از طریق تماس با دیواره هایی که به طور غیرمستقیم گرم شده اند، سریعتر خشک می شوند.

تفاوت بین خشک کن خلاء و خشک کردن انجمادی چیست؟

خشک کن خلاء فرآیندی است که باعث کاهش فشار می شود که باعث کاهش حرارت در دستگاه می شود. این مراحل به مواد اجازه می دهد تا با سرعت بسیار بیشتری نسبت به فرآیند خشک کن انجمادی مناسب که معمولاً انجام می شود، خشک شوند. این فرآیند تولیدکنندگان را قادر می‌سازد تا در عین صرفه‌جویی در مصرف انرژی، فرآیند تولید خود را سرعت بخشند.

خشک کن هوای گرم چه فرقی باخشک کن وکیوم دارد؟

در خشک کن هوای گرم رطوبت حفظ نمی شود، ازخشک وکیوم برای اندازه گیری میزان آب و مواد فرار موجود در محصول استفاده می شود. به دمای محدود خاصی نیاز دارد. … در خشک کن با هوای گرم، پس از مدتی از بین بردن رطوبت، محصول شما به رطوبت متعادل می رسید.

مزایای خشک‌کن‌ وکیوم

  • خشک‌کن‌وکیوم بسیار کارآمد هستند و به گرما حساس هستند.
  • مساحت سطح رطوبت زیاد را نسبت به خشک کن های معمولی خشک می کند
  • کیفیت مواد خشک کننده بهتر از خشک کن های معمولی است.

معایب دستگاه خشک کن وکیوم

  •  فرآیند خشک کن وکیوم فرآیند خشک کردن ناپیوسته  است که راندمان پایینی دارد.
  • خشک کن های خلاء گران هستند
  • خشک کن های خلاء برای کار کردن به نیروی کار ماهر نیاز دارند
  • هزینه نگهداری بالا است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *